Jesteś tutaj:  Start   Artysci 2018   Joanna Solecka & Katarzyna Wiwer

Joanna Solecka & Katarzyna Wiwer

Joanna Solecka & Katarzyna Wiwer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Katarzyna Wiwer śpiewaczka, pedagog, propagatorka kultury, jest absolwentką wydziału wokalno - aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Szczególnie ukochała muzykę dawną i zajmuje ona szczególne miejsce w jej repertuarze, począwszy od muzyki chorałowej i średniowiecznej (Hildegarda z Bingen) poprzez utwory Dowlanda, Zieleńskiego i Monteverdiego, pieśni Purcella i inne barokowe pieśni angielskie, liczny wybór kantat Buxtehudego i Bacha, dzieła oratoryjne Haendla, Mozarta, Haydna oraz wiele innych. Śpiewaczka nie stroni również od repertuaru pieśniarskiego i muzyki współczesnej, wykonując utwory Schuberta, Chopina, Szymanowskiego, Rodriga, aranżacje pieśni szkockich, aż po utwory pisane specjalnie dla niej. Ma na swoim koncie wiele prawykonań, zarówno utworów nowych, jak i pierwszych, czasem po setkach lat, współczesnych wykonań utworów z dziedziny muzyki dawnej (m.in. archiwalia jasnogórskie, podolinieckie, benedyktyńskie i inne).  Współpracuje z wieloma zespołami m.in: Flores Rosarum, Celtic Triangle, Filatura di Musica, a także znakomitymi kameralistami, jak Andrzej Zawisza, Irena Davidson, Michał Nagy, czy Henryk Kasperczak. Katarzyna Wiwer jest również założycielem oraz dyrektorem artystycznym zespołu muzyki dawnej Scepus Baroque.

Śpiewaczka koncertowała na licznych festiwalach: Muzyka w Starym Krakowie, Banchetto Musicale w Wilnie, Salezjańskie Lato w Przemyślu, Kolory Polski, Perła Baroku w Kobyłce, Festiwal Muzyki Polskiej, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Festiwal Fide et Amore w Żorach, Chanterelle Festiwal, Musica Sacra, Festiwal Muzyki Organowej w Leżajsku, Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy, Barok na Spiszu, Wawel o zmierzchu oraz Wieczorach Wawelskich i koncertach na Zamku Królewskim w Warszawie. Jest prezesem zarządu fundacji Kulturalny Szlak, a także współorganizatorem i dyrektorem artystycznym dwóch festiwali: Muzyka nad Zdrojami, odbywającym się w Szczawnicy oraz Barok na Spiszu - festiwalu, który ma na celu promowanie wspaniałych zabytków baroku znajdujących się na terenie polskiego Spisza.

Katarzyna Wiwer jest również pedagogiem śpiewu, prowadzi zajęcia z emisji głosu, a także warsztaty chorału gregoriańskiego i muzyki Hildegardy z Bingen. Obecnie jest słuchaczką studiów podyplomowych Monodii Liturgicznej na Uniwersytecie Papieskim w Krakowie.

 

Joanna Solecka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie na kierunkach Fortepian, Teoria Muzyki oraz Klawesyn. Jako pianistka uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez K. Kennera, R. Buchbindera, B. Bucknera, B. Kawallę. Klawesyn studiowała w klasie prof. E. Stefańskiej, a następnie uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez m.in. J. Ogg’a, T. de Goede, M. Krolla. A. Bottichena oraz L. Stawarz. W życiu zawodowym stara się łączyć doświadczenia zdobyte we wszystkich dziedzinach swojego wykształcenia, poświęcając czas na pracę dydaktyczną w zakresie teorii muzyki i instrumentalistyki oraz na działalność artystyczną i promującą kulturę.

Jest autorką wielu haseł do Encyklopedii Muzycznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Prowadzi klasę klawesynu oraz zajęcia z muzyki dawnej w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie.

Występuje na festiwalach i koncertach w kraju oraz za granicą, wykonując muzykę kameralną i utwory solowe. Ma na swoim koncie współpracę z Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Operą Krakowską i baletem dworskim Cracovia Danza. W zakresie kameralistyki koncentruje się na wykonawstwie historycznym, we współpracy z muzykami grającymi na instrumentach dawnych, ale chętnie też występuje z instrumentalistami reprezentującymi współczesny nurt wykonawczy. Jej repertuar wypełniają utwory od renesansu do czasów współczesnych. Grywa w rozmaitych formacjach kameralnych, z duetem klawesynowym włącznie (ClaveDuo). We współpracy z M. Kraftem dokonała pierwszego pełnego przekładu na język polski traktatu C. Ph. E. Bacha Versuch über die Wahre Art das Clavier zu spielen (O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych). W 2017 roku uzyskała tytuł doktora sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie.

 


Dołącz do nas na Facebook'u