Jesteś tutaj:  Start   Artysci 2017   Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu

Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu

Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chór Synagogi pod Białym Bocianem

 

powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu. Zespół brał udział w licznych Festiwalach m.in.: Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Wratislavia Cantans, Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie. Koncertował na Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie nad Menem. Uczestniczył w obchodach rocznicy Nocy Kryształowej w Hanowerze, Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu i Görlitz.

Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Alberto Mizrahim z Chicago, Moshe Schulhofem z Miami, Roslyn Barak z San Francisco, Shmuelem Barzilaiem z Wiednia, Moshe Sternem z Jerozolimy /kantorem Wielkiej Synagogi/. W grudniu 2013 r. wystąpił z koncertami w Berlinie podczas III Festiwalu Louisa Lewandowskiego, w  którym wystąpili artyści z Jerozolimy, Górnej Galilei, Londynu, Bazylei, Lipska i Berlina. W roku 2016 Chór Synagogi pod Białym Bocianem świętuje 20. działalności artystycznej. Krytyka muzyczna wyraża się o Chórze niezwykle entuzjastycznie, podkreślając wspaniałe umiejętności Zespołu, a także niepowtarzalną atmosferę koncertów.

Chór Synagogi Pod Białym Bocianem, jest jedynym chórem synagogalnym w Polsce. Śpiewa utwory kompozytorów żydowskich. Popularyzuje pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha.

 

Stanisław Michał Rybarczyk dyrygent, animator kultury, menedżer i pedagog

 

Związany, przez lata kariery artystycznej, jako dyrygent z Operą Wrocławską, Filharmonią Wrocławską, Ośrodkiem PR i TV we Wrocławiu, Wojewódzkim Domem Kultury, Centrum Sztuki IMPART, Agencją Artystyczną Pro Musica, Akademią Muzyczną we Wrocławiu, Liceum Muzycznym we Wrocławiu, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu oraz Theater Goerlitz /Niemcy/. Twórca i wieloletni dyrektor artystyczny Zespołu Kameralnego PR i TV we Wrocławiu, Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu, Polsko – Niemieckiej Młodej Filharmonii Dolny Śląsk, Chóru Kameralnego Filharmonii Wrocławskiej i szeregu innych zespołów. Wystąpił na wielu festiwalach m. in. Wratislavia Cantans, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Gaude Mater, Silesia Sonans, Legnica Cantat, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu „Warszawa Singera”, festiwalach w Madrycie, Wiesbaden, Rydze, Nancy, Berlinie i Tallinie. Dyrygował koncertami w filharmoniach w Polsce i za granicą. Występował wielokrotnie w większości krajów europejskich oraz w Chinach.

Dyrygował wieloma operami m. in. Strasznym Dworem St. Moniuszki, Nabucco G. Verdiego, Manru I. Paderewskiego, Aidą, Traviatą, Trubadurem G. Verdiego, Czarodziejskim Fletem W.A. Mozarta.

Dokonał szeregu prawykonań m. in. Mszy Polskiej i Oratorium Pieśń Świata H.F. Tabęckiego. Zrealizował nagrania dla firm fonograficznych, rozgłośni radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Koncertował i współpracował z wieloma znakomitymi Artystami: Josephem Malovanym, Radosławem Żukowskim, Piotrem Łykowskim, Moshe Sternem, Kazimierzem Myrlakiem, Krzysztofem Kolbergerem, Jerzym Mechlińskim, Lwem Kuznietzovem, Andorem Izsakiem, Lindsayem Davidsonem, Bente Kahan, Justyną Steczkowską, Adamem Hanuszkiewiczem, Wiesławem Hejną, Romanem Kołakowskim i wieloma innymi. Współpracował przy realizacji filmów: „Seszele”, w reż. Bogusława Lindy, „Deszczowy żołnierz” i „Wygrany” w reż. Wiesława Saniewskiego oraz kilku innych.

Był wielokrotnie jurorem konkursów wykonawczych i kompozytorskich. Twórca i dyrektor artystyczny wrocławskich Wieczorów Tumskich, Koncertów Hawdalowych oraz Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA /wraz z Karoliną Szykier – Koszucką/. Dyrektor artystyczny Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie. Autor widowiska „Koniec wieku – spotkanie kultur”. Współpracował przy realizacji wielkich widowisk m. in.: Anioły Europy, Misterium Iniquitatis, Requiem Pro Pace. We wrocławskiej Dzielnicy Wzajemnego Szacunku powołał do życia cykl „Biblia i Muzyka”, zainicjował warsztaty „Śpiewaj z rabinem, pastorem i księdzem”, założył ponadto dyskusyjny Salon Dzielnicy Wzajemnego Szacunku. Dyrektor artystyczny Fundacji PRO ARTE, dyrektor Agencji Artystycznej Art & Business Direction, przewodniczący zarządu Fundacji „Dzielnica Wzajemnego Szacunku  Czterech Wyznań”, wiceprezes zarządu i dyrektor artystyczny Fundacji „PRO ARTE 2002”.

 

Magdalena Dynowska

 

Pochodzi z Rzeszowa z rodziny z tradycjami muzycznymi. Ukończyła szkołę muzyczną w klasie wiolonczeli. Następnie w 2001 roku studia wokalne na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertuje w kraju (Wrocław, Kraków, Poznań, Sandomierz, Katowice, Cieszyn), a także zagranicą (Niemcy, Szwajcaria, Estonia, Czechy, Francja, Włochy, Austria). Wykonuje głownie repertuar oratoryjny oraz pieśni. Z Chórem Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu współpracuje od momentu jego założenia, od roku 1996.

 

Piotr Bunzler

 

pierwsze kroki w nauce śpiewu stawiał w Jeleniogórskim Chórze Chłopięco – Męskim pod kierunkiem Franciszka Koscha, z którym w ciągu dwunastu lat pracy koncertował nie tylko w Polsce ale także uczestniczył w turnee po Finlandii, Niemczech, Francji i na Węgrzech. W czerwcu 1991 roku zadebiutował jako solista wykonując partię solową w Mszy Koronacyjnej W. A. Mozarta, która została wykonana we współpracy z Filharmonią Jeleniogórską. W 1993 roku po czterech latach nauki został absolwentem Szkoły Muzycznej II st. im. Stanisława Moniuszki w Jeleniej Górze gdzie uczył się w klasie śpiewu pod kierunkiem prof. Ewy Werner. W latach 1993-99 studiował na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr. hab. Tadeusza Pszonki. W tym czasie rozpoczęła się również jego działalność koncertowa, której jednym z przykładów jest tournee po Francji z Requiem W. A. Mozarta. A także udział w spektaklach operowych wystawianych przez Stadt Theater Goerlitz. W trakcie studiów brał również udział w wielu kursach wokalnych organizowanych przez uczelnię.

W 1996 roku został członkiem nowopowstałego Chóru Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu utworzonego przez Stanisława Rybarczyka, w którym z czasem osiąga status solisty. Dzięki współpracy z jego założycielem miał możliwość poznawania szeroko pojętej muzyki żydowskiej, a przede wszystkim koncertowania u boku największych sław w tej dziedzinie, takich jak m.in. Joseph Malovany, Moshe Shulhof czy ostatnio Avital Gertstetter . Owocem tej działalności są również nagrania CD dla różnych wytwórni płytowych, z których najważniejsze to płyta wydana z okazji 10-lecia istnienia zespołu nosząca tytuł „Synagogal Music”.  W 1999 roku po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w chórze Opery Wrocławskiej, którego członkiem jest do dnia dzisiejszego. Z zespołem tym bierze udział w wielu spektaklach w kraju i poza jego granicami w Anglii, Francji, Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech, Austrii, Luxemburgu, a także na Tajwanie, w USA i Korei Południowej, niejednokrotnie będąc zapraszanym do wykonywania partii solowych. Jedną z większych kreowanych przez niego ról w przedstawieniach opery  jest postać Motla Krawca w musicalu „Skrzypek na dachu”. Ponadto można go zobaczyć  m.in. w „Opowieściach Hofmanna” J. Offenbacha w podwójnej roli Cochenille’a i Andreasa, w „Tosce” G. Pucciniego, w roli Spoletty czy ostatnio również Jurodiwego w „Borysie Godunovie” M. Musorgskiego, a wcześniej jako Dancaira w „Carmen” G. Bizeta.We wrześniu 2011 roku został zaproszony do wykonania wraz z kompozytorem, polskiej prapremiery psalmu responsoryjnego „Salve Regina” , napisanego przez Tytularnego Organistę Katedry Notre Damme w Paryżu Oliviera Latry. Wydarzenie to miało miejsce w ramach rok rocznie odbywającego się w Jeleniej Górze festiwalu Silesia Sonans.

 

Piotr Rojek

 

ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: w 1999 r. na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, w 2003 r. na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji
prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.

Jako uzupełnienie swojej edukacji odbył szereg kursów mistrzowskich: interpretacyjnych (prowadzonych przez profesorów: Juliana Gembalskiego, Bernharda Haasa, Tona Koopmana, Jona Laukvika, Armina Schoofa, Józefa Serafina, Haralda Vogla) jak i improwizatorskich (prowadzonych przez profesorów: Juliana Gembalskiego, Hansa Haselböcka, Wolfganga Seifena). Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki (1997 r.) oraz Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech (1998 r.). Został laureatem konkursów organowych i kompozytorskich (m.in. III Nagroda /I i II nie przyznano/ na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Fugę, zorganizowanym przez Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy). Piotr Rojek pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W 2002 roku uzyskał kwalifikacje artystyczne I stopnia. W roku 2012 zrealizował przewód habilitacyjny. Jest kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu (od września 2012 roku pełni obowiązki Dyrektora Szkoły). W 2006 r. prowadził kurs mistrzowski dla studentów Konserwatorium w Enschede (Holandia). Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno w kraju jak i za granicą (Czechy, Finlandia, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Szwecja). Koncertował na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. w Kamieniu Pomorskim, Oliwie, Warszawie, we Wrocławiu i w Katowicach, występując m.in. z Maestrą Teresą Żylis-Gara. Ma także w dorobku nagrania archiwalne dokonane dla Rozgłośni Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Jest także dyrektorem artystycznym Festiwali Organowych o randze międzynarodowej – m.in. w Nowogrodźcu,Oleśnicy i w Wołowie (Cantus Organi). Piotr Rojek ma w dorobku osiem płyt CD. Nagrana w 2005 roku płyta (Dux 0520) na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.

Jest także ekspertem w dziedzinie budownictwa organowego, przewodniczącym komisji organowej Dolnośląskiej Izby Rzemieślniczej oraz konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej.

 


Dołącz do nas na Facebook'u